Så här går det till när de stjäl dyra bildelar
- Det är mestadels utländska, professionella ligor som utför dess bildelsstölder på beställning
Dessa ligor drivs som FÖRETAG och är väldigt välorganiserade och omsätter STORA belopp.
Polisen har främst pekat ut Litauen och Polen men även vissa andra öststatsländer. I Tyskland kallas de för ””Auto-mafia” - De rekognoserar FÖRST bl.a. med hjälp av personer som faktiskt BOR och ”jobbar” i Stockholm. Det sker ofta på dagtid/kvällstid
Dessa åker omkring i olika bilar med både svenskt reg.nr och ofta utländskt reg.nr, men de vandrar även omkring.
De noterar adresser och vilken bilmodell samt noterar tom GPS koordinater. Allt detta skickas sedan till deras kumpaner i ”hemlandet” och någon vecka senare kommer ett gäng hit, utför stölderna mycket metodiskt och stöldgodset lämnar landet någon/några dagar senare via båtarna till öststaterna.
För att inte den som utför stölden skall kunna ertappas med stöldgodset så läggs det ofta i säckar/plastpåsar i någon ”skogsdunge”/buskage på väl utvalda platser. Tjuven fortsätter göra inbrotten i bilarna och ett ANNAT gäng hämtar upp stöldgodset – och här måste de ju ha BILAR för att kunna transportera bort det. Så ser man en ”skum bil” sent på kvällen, natten i närheten av sådan buskage och tänkbara gömmor – då kan det vara läge att kontakta polisen. - Kan man inte stoppa dem innan de åker ombord på färjan då? Ja, först måste man ju ha identifierat en viss bil som klart misstänkt för att vara inblandad i dessa bildelsstölder (man kan ju inte stoppa och inspektera alla ”vita vans” (detta lär dessutom vara till stor del en myt…) men framförallt – pga EU så får dessa fordon passera fritt och det måste nog finnas en DIREKT och KONKRET misstanke om brott för att de skall kunna stoppas. Polisen gjorde en razzia för några år sedan och ertappade då ett antal bilar och personer – och man undrar varför man inte fortsätter med den typen av stickprovskontroller.
- Hur kan de ta sig in i min dyra bil – jag har ju originallarm monterat (tror jag, det är ju en tjänstebil) , smidda kolvar i dörrarna osv.?
Eftersom detta är professionella ligor – så har de redan lärt sig hur de sätter dessa larm ur spel, det mesta är digitalt idag och med rätt kunskap och utrustning – så är det ganska lätt och går mycket snabbt – att sätta sådana larm ur spel. De behöver mellan en halv minut till 1 min att stjäla det de är ute efter! (Se videon nedan)
Av den anledning – och om man vet att man har en bil av det märke de är intresserade av(och med den utrustningen) så kan det vara en klok idé att KOMPLETTERA med ett annat larm och INTE skylta med ATT eller VILKET. - Hur tar de sig IN i bilen?
Detta beror på vilken bilmodell (och troligen hur erfaren och ”välutbildad” tjuven är men bl.a. på följande sätt:- De vet exakt var de skall borra ett litet hål för att sätta t.ex. larmet ur funktion och /eller sätta låset ur funktion
- Ibland behöver de borra ett STÖRRE HÅL för att sätta dörrlåset ur funktion( de har alltså med sig små batteridrivna borrmaskiner (därav ryggsäckarna…)
- Ibland — och delvis beroende på bilmodell – slår de helt enkelt sönder sidorutan (inte så många originallarm har glaskross sensor) och även om de har det – så tar det tjuven bara några minuter att montera bort ratt och nav.panel – så de BRYR SIG INTE ens om billarmet går…
- Det finns även exempel på att de krossat BAKrutan på t.ex. kombibilar – man undra varför – då måste de krypa genom bilen – men vissa kombibilar har två spakar baktill som man kan fälla ner baksätet med sedan är det fritt fram till den främre delen.
- VAD är det de stjäl och varför?
Det mest stöldbegärliga och vanligaste (men det variera lite med bilmodell) är:
– Ratt med knappar och krockkudde (en sådan kostar kanske 50 000 som reservdel
– Navigationspanel/multimedia panel – på nyare bilar och framförallt av de s.k. Premium märkena (BMW (60%), Mercedes, AUDI men även VW nu) så är de väldigt avancerade och eftertraktade
– Externa backspeglar – på moderna premiumbilar är de ganska avancerade och därmed dyra som reservdelar
– Xenon ljus (oftast framtill) eller andra avancerade strålkastare – hör har även Volvo råkat illa ut - Vad skall de med alla dessa delar till?
De har köpt upp billigt – krockskadade och ofta vattenskadade bilar från stora översvämningar bl.a. i USA – som de då behöver byta ut dessa delar på och istället för att som vi
ärliga människor KÖPA dem så stjäl de dem. Sedan manipulerar de mätarställningar, chassinr mm och sedan säljs dessa bilar till inte ont anande människor. - Är det här vanligt och ett problem?
Denna typ av bildelsstölder har ökat kraftigt och i NÄ har de ökat med över 50% mellan Feb – Maj 2017
I TV4 inslaget berättar allas vår Steffo(utan cigarr denna gång..) – att han själv fick sin nav.panel stulen i en VW modell och när det anmäldes till Polisen så svarade de ”Du är den 12:e på kort tid i ditt område som blivit av med precis samma bildel…”
Flera BMW ägare i NÄ har drabbats FLERA gånger, en tom 3 (ev. 4) ggr under ganska kort tid.
Senast v33 2017 så rapporterades flera stölder av navigationsutrustning i bl.a VW denna gång osv. - Vad kan man göra åt detta stora problem
Förutom åtgärderna som föreslås ovan – och som finns i en mer omfattande version här Åtgärder mot bildelsstölderna och även här Förslag på stöldförebyggande prylar
Några filmer som visar hur bildelsstölderna går till:
Hur kan man skydda sig mot dessa bildelsstölder?
-
- Parkera där det är LJUST eller se till att ha spotlights med rörelsesensor som lyser upp ordentligt (och tillräckligt länge) där bilen står
- Kolla att din bil verkligen HAR larm (det ingår ofta INTE i tjänstebilspaketen…)
- Komplettera med ett EXTRA bra billarm – för 5-6 000kr
- DNA märk de stöldbegärliga delarna och sätt upp DEKALER på bilen så att det tydligt syns
Man kan tom tillverka en pappskiva i samma storlek som öppningen på nav.panelen och täcka den och där det framgår att bilen är både DNA märkt och kameraövervakadEn film om en HighTech car theft
Hur de kan öppna, starta och köra iväg utan nyckel