Bakgrund och statistik


Lite bakgrund till bildelsstölderna

Bakgrund till bildelsstölderna Från polisen.se:

• Det är främst utländska ligor som arbetar med denna typ av brottslighet. Estland omnämns särskilt.
• Tjuvarna kommer och rekognoscerar innan stölderna, man tittar i områden efter aktuella fordon och därefter kommer de som utför brotten.
• Man utför bildelsstölderna på nätterna, oftast mellan klockan cirka 02 till 05.
• Gärningsmännen använder ofta hyrbilar för att lättare smälta in i vardagsmiljön.
• Det är främst BMW som drabbas men även andra bilmärken (Mercedes, VW, AUDI, Volvo). Man tar främst rattar, airbags och navigationsutrustning.
• Bilfabrikörerna är medvetna om problemet och polisen har kontakt med dem.
• Man genomför stölderna organiserat och tar område för område. Ena natten kan det vara i Sollentuna, nästa natt Ekerö.
• Man gömmer ofta godset i terrängen i anslutning till stölderna och skulle någon hitta rattar, bildelar eller dylikt så ska man ta kontakt med polisen.

När/om du har drabbats (Polisens önskemål):

• Det händer att man väntar med att anmäla till polisen, man kanske först väljer att kontakta bärgare, taxi och därefter försäkringsbolag och i sista hand till polisen. Vi vill ha uppgifter så snart det går när man upptäcker stölden på morgonen. Vi kan då få bättre förutsättningar att leta efter gods i närområdet.
• Anmäl stölden direkt till polisen, via 114 14 eller om det är pågående brott, ring 112, fotografera om det går.

Min kommentar: Om den aktuella bildelarna är DNA märkta, så underlättar det bevisföringen och ökar chanserna att de kan dömas samt möjligheten kanske att få tillbaka sin stulna bildel.

Artikel om bildelsstölderna i just Bromma i Stockholm Direkt 29 jan 2016 “Återigen har bildelsstölderna ökat kraftigt i Bromma. På fem dagar skedde 17 stölder, värst drabbade är BMW-ägare.”

Artikel i Aftonbladet  20160531  som visar hur många strålkastare, navigation, airbags som stulits för olika bilmärken

Under första kvartalet stals bildelar som aldrig förr och skadekostnaderna skenar.
– Skadekostnaderna för dessa stölder ökar dramatiskt, säger Mats Galvenius, vd för Larmtjänst.

Det är en oroväckande utveckling. Under första kvartalet 2016 inträffade 1 516 bildelsstölder, en fördubbling mot i fjol. Därtill så uppgick skadekostnaden till 95,8 miljoner kronor – vilket nästan är lika mycket som för helåret 2015. Det framgår av Larmtjänsts senaste rapport.

Bakom stölderna ligger organiserade stöldligor med internationell koppling och i snitt ”kostar” varje stöld 63 000 kronor.

Vissa bilmärken mer drabbade:

Ligorna är framförallt inriktade på bildelar från premiummärken och BMW, Mercedes, Volvo samt Volkswagen är de som är mest utsatta. De är även specifika delar på respektive märke som stjäls. När det gäller BMW är det navigationsenheter samt airbags/rattar medan det knycks strålkastare på Volvo-bilar.
VW och Mercedes navigation, Mercedes även många rattar med airbags.

Här är en mycket intressant – och lite skrämmande artikel från 21 april 2016 från ett inslag i SVT “Hårdare straff krävs för att stoppa ligorna”
“Det inträffade 404 bildelsstölder i Stockholm under januari och februari i år. Det är nästan två tredjedelar av de totalt 646 stölderna i hela Sverige under den perioden samma period. Jämfört med samma period förra året, då de inträffade 318 bildelsstölder i Sverige, har det alltså ökat med över 100 procent. ”
“– Vi tror att stölderna av bildelar kommer att vara dyrare än stölderna av bilar under innevarande år. Det handlar om 100-tals miljoner kronor, säger Mats Galvenius, vd på Larmtjänst”

Och här kommer mer skrämmande fakta:

”Drömland för internationella ligor”

Det är framförallt nyregistrerade lyxbilar såsom BMW som ligorna ger sig på och de allra flesta stölderna har skett på Lidingö, i Täby och i Bromma.

– Sverige är tyvärr lite av ett drömland för den här typen av brottslighet. Vi har låg uppklarandegrad och låga straff. Det är därför som de här internationella ligorna koncentrerar sig på Sverige, säger Mats Galvenius.

Saxat från en annan artikel i anslutning till ovanstående:
“Polisen i Stockholms län får beröm av Torbjörn Serrander som tycker att de tar stölderna på allvar. Under första kvartalet har flera misstänkta gärningsmän från internationella stöldligor gripits. Antalet stölder i april är lägre än i mars, vilket kan bero på polisens arbete, menar Torbjörn Serrander.

Organiserad brottslighet

Däremot menar Torbjörn Serrander att domstolarna behöver se allvarligare på stölderna.

– Domstolarna måste förstå vad det här handlar om. Det här är inte en tjuv som snattar på Coop eller Ica Maxi, det här är avancerade kriminella gäng som har satt det här i system. Det är organiserad brottslighet vi pratar om.”

Från en annan artikel i Expressen:

Tror du att kulmen är nådd?
– Njae. Det går i perioder. Det kommer att bli mer bildelsbrott och det kommer att komma perioder med mindre bildelsbrott. Vi jobbar på olika sätt med detta. Vi följer utvecklingen.
Vad är det framförallt som gör att bildelsstölderna ökar?
– Den stora efterfrågan av bildelar på svarta marknaden utomlands. Bland det mest stöldbegärliga finns rattar med tillhörande airbags, navigationsutrustning, strålkastare och även grillar.

Mer bakgrund till bildelsstölderna:

20160609 Män dömda för bildelsstölder – var på väg att lämna landet

Auto Motor Sport 20160530   Bildelsstölderna ökar dramatiskt – fördubbling på ett år

Som vi beskrivit i tidigare artiklar utförs bildelsstölderna av välorganiserade, internationella ligor. För att smälta in i miljöerna man vistas i används ofta hyrbilar där man först rekognoscerar fram intressanta bilar, en annan grupp utför stölderna och en tredje grupp hämtar upp stöldgodset och transporterar det utomlands.

Professionella ligor ligger bakom:

Inbrottstjuvarna är tekniskt kunniga och har avancerad utrustning för att kunna utföra sitt “arbete” snabbt och effektivt. För att inte riskera att bli ertappade på natten med stöldgods i bilen brukar bildelarna gömmas i naturen, där de senare hämtas upp av kollegor. Hundägare och joggare som vistas i grönområden ska därför vara speciellt uppmärksamma om de ser gömda delar, det kan vara viktig information för polisens utredningsarbete.

Under våren har polisen varit relativt framgångsrika i sitt arbete och kunnat gripa flera misstänkta bildelstjuvar. Det har bidragit till färre stölder under april månad, annars hade det förmodligen skett ännu fler brott.

I många liknande fall leder spåren ofta till Litauen vilket, enligt kriminalinspektör Tore Kristiansson vid polisen i Nacka, inte är en slump.
– Det finns en grundproblematik här: bilar som krockskadats i USA transporteras till Litauen för skrotning, men några kvittenser på att de verkligen har skrotats har ingen koll på. Så istället för skrotning så rustas de upp, säger Tore Kristiansson.Av fyra skrotbilar kan man sedan plocka ihop en bil. Det som inte går att rädda från de krockade bilarna är den avancerade tekniken. Ofta är den typen av delar, rattar, xenon-strålkastare och liknande, alldeles för dyra för att det ska bli lönsamt att köpa nya.
– Vad vi tror är att man från de här verkstäderna skriver ut en lista på grejer som behövs och så reser personer till Sverige och stjäl de delar som behövs och fraktar tillbaka dem till Litauen. Det är väldigt mycket pengar i det här, säger Tore Kristiansson. 

Resultatet blir en bil som ser schysst ut, men som är krockskadad från början.

SLUTSATS om bildelsstölderna:

Detta borde vara något som Polisen och andra myndigheter samt på regeringsnivå kanske – borde ta upp med sina kollegor i öststaterna och ställa krav på – eftersom det drabbar Sverige och svenska medborgare i den omfattning och är ett stadigt växande problem. Det är uppenbart att polis, rättsväsende och andra myndigheter i t.ex. Litauen inte är intresserade av att göra särskilt mycket åt detta.
Här är en video (från 2013) som visar samma problematik i Tyskland
Varje kväll stals omkring 100 bilar i Tyskland – och en hel del av dem hamnar i deras grannland Polen . Efter avskaffandet av gränskontroller så har det underlättat väldigt för dessa tjuvar.
Om man kollar en bit in i videon ser man , hur det säljs stulna bildelar som på en loppmarknad – tänk er då om alla dessa delar vore DNA märkta – vad lätt det skulle vara för Polisen att göra razzior -och vad det skulle försvåra för dem att sälja på detta sätt.