Det här är bildelstjuvarnas metoder
Genom att känna till bildelstjuvarnas metoder så vet man också bättre HUR man bäst skall skydda sig.
Borrar hål i plåten
I merparten av fallen slår tjuvarna sönder rutorna på bilen. *1) På de bilar som har så kallat blockerat låsläge, alltså att man inte kan öppna dörrarna inifrån när man tagit sig in, försöker tjuvarna ofta bryta sig in genom dörrlåset eller genom att göra hål i dörren nära dörrlåset.
– På vissa modeller är det inte så lätt att ta dörrlåset, så då går man genom plåten, helt enkelt. Ibland har tjuvarna haft borrmaskiner med sig när de blivit tagna av polisen, säger Torbjörn Serrander.
*1). Larm med glaskross sensor är alltså en fördel – ofta har inte larmen det
Vid en bildelsstöldvåg i Järfälla i början av juni – så krossades också sidorutorna och man stal navigationsutrustning och krockkuddar.
Några bildelstjuvar har åtalats våren 2016
200 stulna bildelar – dumpade i skogen och fyra män har häktats, rapporterar SVT (i april 2016).
Fyndet gjordes i förra veckan, under granris i skogen utanför Åkersberga. För SVT:s ABC uppger åklagaren att det rör sig om över 200 bildelar till ett sammanlagt värde av över en miljon kronor.
Åtta misstänkta för bildelsstölder (maj 2016) – ”Männen är litauiska medborgare” – ”– De kommer från samma land och samma stad, men vi kan inte bevisa att de har samröre med varandra, säger Josephine Boswell (åklagare i fallet).”
Flera åtal har lämnats in mot andra personer gällande bildelsstölderna. Vid Södertörns tingsrätt är två litauiska medborgare åtalade för grov stöld.
När sker de flesta bildelsstölderna
De flesta stölderna har skett efter mörkrets inbrott. Brottsligheten pågår veckans alla dagar, men en liten topp har märkts under tisdagar och onsdagar. Enligt polisen kan det bero på slumpen, men det kan också ha andra förklaringar.
Det är mycket som pekar på att det är litauiska ligor som härjar(de som i Tyskland kallas för ”Auto-mafia”.)
MEN – tänk på hur juridiken och vårt rättsväsende fungerar(icke fungerar ! ) – de kan bara dömas för de stölder som de med BEVIS kan knytas till – och är de påträffade bildelarna inte märkta med DNA eller micropunktsmärkning så kan de allra troligast inte knytas till en specifik stöld – även om det är uppenbart att det ÄR stöldgods – och då döms de bara för någon enstaka stöld som de kan knytas till – då blir straffet alldeles för lindrigt – och snart är de tillbaka igen…
Alltså: DNA märk era bildelar snarast (ratt och krockkudde, navigationspanel men även backspeglar och främre strålkastarna.)
”Räcker att ta bort fyra skruvar”
Hur man monterar krockkuddar, som har med bilens säkerhet att göra, kanske inte kan ändras på, men däremot borde bilproducenter kunna göra mer när det gäller andra delar, menar Torbjörn Serrander.
– Navigationsutrustning, till exempel, det ska inte vara så enkelt att du kan ta bort den genom att skruva bort fyra skruvar, och att den sedan passar i nästa bil, säger Torbjörn Serrander, som efterlyser mjukvaror som gör att bildelen inte fungerar i andra bilar än den som den ursprungligen satt i.
Som positivt exempel tar han Volkswagen och Volvo
– Sedan Volvo installerade deras nya konsoler har vi inte haft en enda navigationsstöld. På vissa bilmärken är det så att om du tar ut radion så får du med allt du behöver som sedan kan uppdateras och monteras i en annan bil, säger Torbjörn Serrander.
Läs mer här Tusen bildelsstölder i länet hittills i år (2016)
– Oftast hamnar de i öststatsländer. Man hämtar krockskadade bilar från USA och lagar dem med de stulna delarna. Sedan skeppas bilarna tillbaka till Sverige och andra länder och säljs som importerade bilar, säger Tommy Stiernerlantz
Bilarna kan vara besiktigade i exempelvis Litauen, det är giltigt i hela EU.
Så här går det till i t.ex. Tyskland
(varje kväll stals omkring 100 bilar i Tyskland – och en hel del av dem hamnar i deras grannland Polen) . Eftersom avskaffandet av gränskontroller gjord det extra lätt för den här typen av tjuvar) – när bildelar stjäls och sedan säljs helt öppet som på loppismarknader. Video här. Bildelstjuvarnas metoder är ganska likartade oavsett vilket land de opererar i men polisens resurser och insatser kan nog skilja en del…
Är du bra på tyska så blir det här en riktig thriller… man pratar bl.a. om en ”auto-mafia” med säte i Litauen.
Till vänster – en stulen navigationspanel från VW.
Tänk er då – om varje stöldbegärlig bildel vore DNA märkt – vad lätt och effektivt det skulle vara för polisen att göra razzior mot dessa och därmed försvåra avyttrandet av de stulna bildelarna.
475 Euro verkar en stulen navigationspanel från VW kosta (i Tyskland) …som originaldel kostar den ca 2000 Euro
Alltså: DNA märk era bildelar och gör det NU
Det är lite skrämmande hur sofistikerade bildelstjuvarnas metoder är, de vet hur de skall forcera premiummärkenas lås och larmsystem, de använder avancerade verktyg och elektronisk utrustning, de delar upp sig i olika grupperingar, rekognoserar i förväg, de täcker sina ansikten med kepsar och hoods, använder handskar, försvinner snabbt ur landet med stöldgodset, ligger lågt ett tag och återvänder sedan osv. Dessa ligor verkar drivas som riktiga företag ur många synvinklar.
GPS trackers – spårsändare
När dyra lyxbilar stjäls – som bl.a. SUV-ar (BMW X5, AUDI Q7 o Q5, Volvo XC90, Range Rover osv.) så har en del bilägare kostat på sig GPS tracking system – spårsändare – som skall möjliggöra att när bilen blir stulen så skall man kunna spåra den och se på en karta och tom med i en app på mobilen – var den befinner sig.
MEN – de professionella ligorna har motvapen mot det också – s.k. handhållna GPS jammers.
Med en så här liten diskret, handhållen utrustning – kan de alltså störa ut GPS signalerna (och även mobiltelefonbandet)
Eftersom de bara kostar ca 170£ så kan man nog utgå från att de ofta är försedda även med det – när de är ute efter att stjäla hela bilen.
När man ser vad det finns för utrustning på den här typen av sajter – så inser man vilket underläge vi befinner oss i och frågan är vad vi kan göra mot bildelstjuvarnas metoder.
Handyblocker.to – störsändare mm
Jammer4u.co.uk – störsändare mm
Bildelstjuvarnas metoder må vara sofistikerade – men om så många som möjligt tillämpar så många som möjligt av de stöldförebyggande åtgärderna som det på denna sajt tipsas om och vi dessutom kompletterar med en ännu mer aktiv grannsamverkan inkluderande en välorganiserad Nattvandring – då tror jag att de så småningom söker sig till andra områden. Det bör helt klart vara värt ett försök i varje fall.
De professionella tjuvarna tar sig snabbt och enkelt in i en bil, helt ljudlöst och utan att ens behöva krossa en ruta.
ADAC, Tysklands motsvarighet till Motormännen, har avslöjat att de moderna bilarnas trådlösa nyckel-system inte är så smarta – när det gäller att stoppa tjuvar.
Här kan du läsa om och se videosnuttar hur de på bara 30 sek kan stjäla en bil som har s.k. Keyless Go