Bildelstjuvarnas metoder


Det här är bildelstjuvarnas metoder

Genom att känna till bildelstjuvarnas metoder så vet man också bättre HUR man bäst skall skydda sig.

Borrar hål i plåten

I merparten av fallen slår tjuvarna sönder rutorna på bilen. *1) På de bilar som har så kallat blockerat låsläge, alltså att man inte kan öppna dörrarna inifrån när man tagit sig in,  försöker tjuvarna ofta bryta sig in genom dörrlåset eller genom att göra hål i dörren nära dörrlåset.

– På vissa modeller är det inte så lätt att ta dörrlåset, så då går man genom plåten, helt enkelt. Ibland har tjuvarna haft borrmaskiner med sig när de blivit tagna av polisen, säger Torbjörn Serrander.

*1).  Larm med glaskross sensor är alltså en fördel – ofta har inte larmen det

Vid en bildelsstöldvåg i Järfälla i början av juni – så krossades också sidorutorna och man stal navigationsutrustning och krockkuddar.

 

Några bildelstjuvar har åtalats våren 2016

200 stulna bildelar – dumpade i skogen och fyra män har häktats, rapporterar SVT (i april 2016).

Fyndet gjordes i förra veckan, under granris i skogen utanför Åkersberga. För SVT:s ABC uppger åklagaren att det rör sig om över 200 bildelar till ett sammanlagt värde av över en miljon kronor.

Åtta misstänkta för bildelsstölder (maj 2016) – “Männen är litauiska medborgare” – “– De kommer från samma land och samma stad, men vi kan inte bevisa att de har samröre med varandra, säger Josephine Boswell (åklagare i fallet).”
Flera åtal har lämnats in mot andra personer gällande bildelsstölderna. Vid Södertörns tingsrätt är två litauiska medborgare åtalade för grov stöld.

När sker de flesta bildelsstölderna

De flesta stölderna har skett efter mörkrets inbrott. Brottsligheten pågår veckans alla dagar, men en liten topp har märkts under tisdagar och onsdagar. Enligt polisen kan det bero på slumpen, men det kan också ha andra förklaringar.

Det är mycket som pekar på att det är litauiska ligor som härjar(de som i Tyskland kallas för “Auto-mafia”.)

MEN – tänk på hur juridiken och vårt rättsväsende fungerar(icke fungerar ! ) – de kan bara dömas för de stölder som de med BEVIS kan knytas till – och är de påträffade bildelarna inte märkta med DNA eller micropunktsmärkning så kan de allra troligast inte knytas till en specifik stöld – även om det är uppenbart att det ÄR stöldgods – och då döms de bara för någon enstaka stöld som de kan knytas till – då blir straffet alldeles för lindrigt – och snart är de tillbaka igen…

Alltså: DNA märk era bildelar snarast (ratt och krockkudde, navigationspanel men även backspeglar och främre strålkastarna.)

”Räcker att ta bort fyra skruvar”

Hur man monterar krockkuddar, som har med bilens säkerhet att göra, kanske inte kan ändras på, men däremot borde bilproducenter kunna göra mer när det gäller andra delar, menar Torbjörn Serrander.

Navigationsutrustning, till exempel, det ska inte vara så enkelt att du kan ta bort den genom att skruva bort fyra skruvar, och att den sedan passar i nästa bil, säger Torbjörn Serrander, som efterlyser mjukvaror som gör att bildelen inte fungerar i andra bilar än den som den ursprungligen satt i.

Som positivt exempel tar han Volkswagen och Volvo

– Sedan Volvo installerade deras nya konsoler har vi inte haft en enda navigationsstöld. På vissa bilmärken är det så att om du tar ut radion så får du med allt du behöver som sedan kan uppdateras och monteras i en annan bil, säger Torbjörn Serrander.

Läs mer här Tusen bildelsstölder i länet hittills i år (2016)

– Oftast hamnar de i öststatsländer. Man hämtar krockskadade bilar från USA och lagar dem med de stulna delarna. Sedan skeppas bilarna tillbaka till Sverige och andra länder och säljs som importerade bilar, säger Tommy Stiernerlantz

Bilarna kan vara besiktigade i exempelvis Litauen, det är giltigt i hela EU.

 

Så här går det till i t.ex. Tyskland

(varje kväll stals omkring 100 bilar i Tyskland – och en hel del av dem hamnar i deras grannland Polen) . Eftersom avskaffandet av gränskontroller gjord det extra lätt för den här typen av tjuvar) – när bildelar stjäls och sedan säljs helt öppet som på loppismarknader. Video här.    Bildelstjuvarnas metoder är ganska likartade oavsett vilket land de opererar i men polisens resurser och insatser kan nog skilja en del…
Är du bra på tyska så blir det här en riktig thriller… man pratar bl.a. om en “auto-mafia” med säte i Litauen.

Stulen nav.panel från VW - bildelstjuvarnas metoderTill vänster – en stulen navigationspanel från VW.
Tänk er då – om varje stöldbegärlig bildel vore DNA märkt – vad lätt och effektivt det skulle vara för polisen att göra razzior mot dessa och därmed försvåra avyttrandet av de stulna bildelarna.
475 Euro verkar en stulen navigationspanel från VW kosta (i Tyskland) …som originaldel kostar den ca 2000 Euro
Alltså: DNA märk era bildelar och gör det NU

Stulen krockkudde VW - bildelstjuvarnas metoder  Stulen krockkudde från VW

Det är lite skrämmande hur sofistikerade bildelstjuvarnas metoder är, de vet hur de skall forcera premiummärkenas lås och larmsystem, de använder avancerade verktyg och elektronisk utrustning, de delar upp sig i olika grupperingar, rekognoserar i förväg, de täcker sina ansikten med kepsar och hoods, använder handskar, försvinner snabbt ur landet med stöldgodset, ligger lågt ett tag och återvänder sedan osv. Dessa ligor verkar drivas som riktiga företag ur många synvinklar.

GPS trackers – spårsändare

När dyra lyxbilar stjäls – som bl.a. SUV-ar (BMW X5, AUDI Q7 o Q5, Volvo XC90, Range Rover osv.) så har en del bilägare kostat på sig GPS tracking system – spårsändare – som skall möjliggöra att när bilen blir stulen så skall man kunna spåra den och se på en karta och tom med i en app på mobilen – var den befinner sig.

 

GPS-jammer-handhallenMEN – de professionella ligorna har motvapen mot det också – s.k. handhållna GPS jammers.
Med en så här liten diskret, handhållen utrustning – kan de alltså störa ut GPS signalerna (och även mobiltelefonbandet)
Eftersom de bara kostar ca 170£ så kan man nog utgå från att de ofta är försedda även med det – när de är ute efter att stjäla hela bilen.

När man ser vad det finns för utrustning på den här typen av sajter – så inser man vilket underläge vi befinner oss i och frågan är vad vi kan göra mot bildelstjuvarnas metoder.

Handyblocker.to – störsändare mm

Jammer4u.co.uk – störsändare mm

 

 

 

Bildelstjuvarnas metoder må vara sofistikerade – men om så många som möjligt tillämpar så många som möjligt av de stöldförebyggande åtgärderna som det på denna sajt tipsas om och vi dessutom kompletterar med en ännu mer aktiv grannsamverkan inkluderande en välorganiserad Nattvandring – då tror jag att de så småningom söker sig till andra områden. Det bör helt klart vara värt ett försök i varje fall.

 

I denna artikel från Aftonbladet 20170308 beskrivs hur snabbt och enkelt de professionella tjuvarna tar sig in i en bil, helt ljudlöst och utan att ens behöva krossa en ruta.

Det är ADAC, Tysklands motsvarighet till Motormännen, som avslöjat att de moderna bilarnas trådlösa nyckel-system inte är så smarta – när det gäller att stoppa tjuvar.

Så snor biltjuvarna din nya bil ljudlöst – och trådlöst

Det går i korthet till så här – och gäller alltså modernare bilar med s.k. Key-less Go system dvs. där man inte behöver använda nyckeln för att starta bilen(men nyckeln måste finnas i närheten av bilen)

Det behövs TVÅ tjuvar (A och B). Den ena tjuven A ser till att vara nära nyckeldosan för att fånga upp signalen från nyckeldosan (exempelvis står tjuven utanför en husdörr medan nyckeldosan finns inne i ägarens jackficka i hallen eller på annat ställe inne i huset). Biltjuv A har en teknisk pryl som förstärker nyckelsignalen och skickar den vidare till biltjuv B som står i närheten av bilen, som kan vara flera hundra meter bort.

Biltjuv B har en dosa som tar emot signalen och kommunicerar med bilen – som låses upp och larm och startspärr avaktiveras.

Sedan är det bara att köra i väg, ut ur landet där bilarna programmeras om.

De tekniska prylar som behövs kan tjuvarna antingen bygga själva, eller köpa via Internet.

TIPS: Förvara för det första inte nyckeldosan(inte heller de vanliga bilnycklarna) i jackfickan i hallen. Förvara dem inte heller på bordet i rummet som vetter mot där bilen står.
Förvara den i en liten metallask och lägg även lite metallfolie runt nyckel. Allra bäst är att du lägger in den asken med nyckeln i det lilla kassaskåpet du ändå skaffat dig – för att över natten låsa in plånböcker, pass, husnycklar och andra mindre värdesaker i.
Metallasken och folien försvårar och förhoppningsvis förhindrar att signalerna kan förstärkas mha den utrustning tjuvarna har.

Denna metod kanske inte är så vanlig ännu, men eftersom många av bildelsstölderna och stölderna av dyrare “lyxbilar” görs av professionella ligor från öststaterna bl.a. – där de har både resurser och kunskap om både metoder och utrustning – så får vi nog räkna med att detta blir vanligare framöver. Det är ju så enkelt för tjuvarna, inget oväsen, tar ingen tid och sedan kan de köra iväg med en bil för en halv miljon kronor – nästan riskfritt.

OCH – en viktig aspekt – inte säker alla försäkringsbolag går med på att ersätta bilstölden då den stulits mha nyckel i deras ögon dvs. utan yttre åverkan osv.